Thursday, January 31, 2013

bbQ di air terjun Jeram Tanduk

semestinye yang biru paling ohsem# :3
30 jan 13..mirul n de geng  pergi berBBQ di Air terjun Jeram Tanduk..mesti x kenal kn?mirul pn first time pegi tmpt tu..wlaupun da acap kali da lalu depan simpng nk ke air terjun ni..tp hari ni (30.1.13) baru brpeluang pegi ctu..pegi memancing..bakar ayam..mandy,berjemur,practice berenang..hahaha..memang dh kbiasaan,bila cuti semester,mirul ngn kawan2 akan rancang aktiviti yg hanya mlibatkan kami je..yang telah kami panggil Vennsasil..its mean teman sejati..yup..merekalah yang paling rapat dalam ramai2 kawan..the most trusted friend,the most annoying friend..ada yang mirul dah berkawan dari sekolah rendah lagi..n ada yang mula kenal dari form4..tapi sebab sekepala,terus jadi rapat sampai sekarang..rapat jugak dengan kawan laen ..ehehe..
wif front camera :3
So kali ni kiteorang pegi walaupun tanpa ahli yang mencukupi kerana ada yang x cuti..xpelah..yang mana ada kita teruskan,laen hari kita kumpul ramai2..huuhu..planning kejap je..sorang petik jari nk pegi mana2,terus on..pagi2 hari lg,pegi kedai beli ape yg patut..dalam jam 10 terus gerak..kitorang pegi ngan moto je..moto masing2..jadi boboyyempit..hehe..kalau pegi kat mana ramai2 or ada kawan2 pompuan,baru pegi ngan keta..setakat kami je,moto lagi best..huahua..tempat ni first time pegi...terasa jugak la jauhnye..walaupun jadi boboyyempit,tapi kami penunggang yg berhemah..hehe..sampai kat jalan masuk ke air terjun tu,tengok la signboard dye..air terjun jeram tanduk,10km..woo,10km lg..ok je..10km je kot..pecut kejap je smpai r.tp bila masuk jalan ke tempat tu..rasa setengah jam xtaw sampai ke x..jalan masuk dye bukan jalan tar..tp penuh dengan batu kerikil..kesian kat moto mirul..haha..nak x nak..terpaksa redah je..jalan camni xleh r bawak lelaju..so slow2 je bawak moto..dengan banyak lubang lagi..sabor je lah..dalam hati,tertanya2,rasanya air terjun ni dah lama ada..tapi nape jalan camni je..tup tup,bila sampai,baru faham..ow..masih dalam pembangunan..tengok ade orang buat kerja2 pembinaan bgunan..untuk kemudahan orang ramai..tempat baru nk membangun..patut r jalan mcam tu je..

pze @ umt scuba diver :3
ok dah sampai,tengok tempat pn okey..cuma sunyi je..yela,xde orang laen pn..just kitorang aje..so,tempat ini ana yg punyer..muehehe..air pn okey situ..jernih je..siap time mandy2 tu blh tgkap ikan..kawan bawak google..dye budak skuba kat UMT..untungla kan..haha..dduk kat situ smpai pukul 3 lbih..lpas tu kemas2 brg sume then kuar dari air terjun tu then terus cari masjid terdekat..enjoy2 jugak tapi solat xleh tinggal..huhu..kuar dari jalan berbatu kerikil 10km tu,terus jumpe masjid..lawa masjid dye..lupe plak nk snap dulu..tapi,kat situ kan,time nk ambil wuduk tu,trjumpa sorang pakcik nie..pkai smart je..baju kemeja,seluar slack..tegur dye,borak2 gitu.masa tu pggil dye pakcik je..pastu dye tnya mirul ni duk mana..cakap la duk ketengah jaya..pastu dye ckp,"dulu saya penah mengajar kt sek keb ini ini ini tahun bla bla bla" .....laaa,cikgu skolah rupanya..dh la ckgu skolah rendah mirul dulu..tapi langsung x ingat..sebab dye tuar skolah masa mirul darjah 3..acane mau ingat..huhu..pastu duk borak2 r kejap cakap pasal skolah dulu..pstu mntk ngn ckgu nk pegi solat kjap..tup tup lpas solat tu ckgu tu da xde..ala da pergi la tu..baru nk borak2 lg..xpela..setiap pertemuan pasti ade perpisahan..hehe..kebetulan betol ^^..

#kecik tuik ikan nie..pandai pulak dye brgambar..kikiki#
lepas tu,memang niat nak balik umah tapi kawan ajak pergi pantai kemasik dulu..so terus masuk simpang ke kemasik..ingatkan dekat (sebab air terjun tu dalam area kemaman)..tengok signboard, kemasik 59km..perghh..jauhnye..ingtkan dekat dengan pantai..rupenye jauh jgk..nk x nk kena r pegi..kremm jugak punggung ni duk atas moto lama2..tapi xtaw la brapa jam bawak moto..yg pasti lepas asar baru sampai kat sana..

nak letak caption ape ye untuk gambar nie? @_@
tapi sebelum tu,kitorang singgah kat masjid tepi jalan otw ke pantai kemasik tu..sampai je,nampak 2 org pakcik,gaya mcm tabligh je..pastu lepas solat asar tu,pakcik2 tu ajak makan..kitorang pn,nk tolak pn  cam x sdp plk..mmg ingt xmo duk lame2 pn..tp xpela..turutkan jela..erm,ingtkan melayu..tp india..speaking cair kt mulut..dye ajk mkn kek pisang..buat sendiri..sedap jgk..hehe..pastu pakcik tu prkenalkn diri..nama dye sulaiman..uncle sulaiman..datangnye dari london..kirenye dye bkn org malaysia..dye asal india tp umur 5 tahun dye pindah duduk kat London..banyak perkara yg dye kongsikan dgn kitorang..kami pn cepat je mesra..dye citer susahnye nk dakwah kat sana..orang kat sana punya warna mata cantik2 tp susah nak nampak jalan kebenaran..so,kita ni yang da diberi nikmat paling besar iaitu nikmat islam perlu bersyukur..say Alhamdulillah..hee..seronok jugak bile brsama dgn org2 alim ni..aura positif dye pn terasa smpai kpd kita...uncle sulaiman ni ada jgk tnya bckground kitorang..so sorang2 prkenal diri msing2..bgtaw course masing2..kbetulan ada kawan sorang dye ambil course chemical engineering..so uncle tu pn cakap dye pn dulu lepasan dgee dlm bdang tu jgk..haa..kagum mirul dbuatnye..tp skrg dye dh brsara dlm kerjaya dye & dye buat krja2 dakwah plk..dye n kmpulan dye merantau dari ngara ke negara,dari negeri ke negeri..da banyak negara dye pegi..tujuan hanya satu..untuk mnguatkan & kembangkan agama islam..pastu lepas lama duk bertaaruf,kitorang pn mntk kbenaran la nk pegi..kena cakap leklok..kena hormat org,lagi2 dgn orang alim camtu..kita hormat orang,orang akan hormat kita..dalam hati,memang bertuah dapat jumpa dgn uncle2 nie..banyak yg diorang kongsikan..secara x langsung dapat ilmu yg brmanfaat..alhamdulillah..harap dapat jumpa lagi (^_^)

nak air nyor dalam gelas tp buah nyor teruih dye bagi..its sokey..haha
then we move to pantai kemasik..niat utama sebab nk tengok keadaan pantai n ombak..sebab ada rancang nk camping tepi pantai tu lepas nie..tp xtaw lah..we'll see..jadi ke x xtaw..rmai orang kat situ..femes sangat ke kemasik ni?biasa2 je..sampai je terus masuk kedai..mirul oder air nyorrrr..memang feveret sejak kecik la buah tu..wakaka..kawan2 laen makan abc je..skali ngn keropok & pisang goreng..pisang goreng ke goreng pisang??hhehe..lepas siap makan..terus pegi area pantai usha2 tempat..then panjat batu besar kat situ..sape yg penah pegi taw la..tinggi jgk la batu tu..sape2 yg rasa berani blh la panjat..tapi mirul nie,10 kali panjat 10 kali rasa gayat..tapi panjat jugak..haha..dengan kaki sakit lagi sebab maen ftsal malam semalam..x kira la aq nak naek jugak..haha..best taw naek atas tu..tp mirul nasihatkan jgn naek..bahaya..hahaa..

sebelum pulang..
. . .waktu pn brlalu,smpai ke nak magrib dduk kat situ..then kitorang terus pecut balik umah..alhamdulillah selamat sampai..hehe..

Saturday, January 26, 2013

sangat2 terkesan di hati..al Fatihah..Insya Allah mujahidah sejati ini adalah syurga tempatnya.




dipetik daripada mujahidah2u.blogspot



"setiap yg bernyawa pasti merasai mati.... orang yg bijak adalah mereka yg merancang untuk persedian saat2 kematiannya... beristighfar bnyk2 andai kata satu ketika insan seperti kita ini alpa mengingati Allah.. semoga rohnya berada di kalangan org2 yg mendapat kasih syg Allah.."


 RENTETAN PENGALAMAN DI HARI HARI TERAKHIR SITI HAJAR BINTI AHMAD SABIR


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, segala puji-pujian dirafakkan kehadrat Allah swt. Blog yang telah lama saya tidak update akhirnya diminta isi dengan suatu hikmah yang besar dari seorang mujahidah yang telah pergi ke alam sana. Hasil penulisan ini sesungguhnya ditulis oleh ibunya yang tercinta, ibu kepada arwah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir (alfatihah). Semoga kita memperoleh manfaat yang besar dari perkongsian ini. Selamat membaca. 

_________________________________________________________________________________

6 Jan 2013 (Ahad)
Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.

7 Jan 2013 (Isnin)
Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami  tidak mencukupi’

8 Jan 2013 (Selasa)
Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.

9 Jan 2013 (Rabu)
Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.

10 Jan 2013(Khamis)
Selepas Subuh tadi,  kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang  kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.

Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.

11 Jan 2013 (Jumaat)
Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.
Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar . 
                                   
Lawatan  Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.
Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.

12 Jan 2013 (Sabtu)
Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke  telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami  perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.
Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.

13 Jan 2013(Ahad)
Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?
Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.

Takada rahsia lagi.  Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkan nya, dia akan bersyukur. Pasti ade hikmahnya.

Malam itu, sedang saya membacakan ayat2 suci kepadanya, dia kata “Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?” Saya terdengar seruan bersahut2an dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti. “Orang azan kot” tingkah saya. Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur. Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?” “Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’

14Jan 2013 (Isnin)
Sebelah siang Hajar demam.Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan  diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung  tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang  tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan  yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.

Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun.SUBHANALLAH.

Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”. Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”Sesekali dia tersenyum manis. Kami tanyakan” kenapa senyum?” Dia jawab…”ada bau wangi sangat”.” Selalu ke akak terbau macam tu?”Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2  waktu sahabat ziarah” Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.

15 Jan 2013 (Selasa)
Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget - masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher”  lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)

Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?

Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.
Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak  solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.

Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.

16 Jan 2013(Rabu)
Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.

Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab  “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.

Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari  Allah.

Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.

Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”

Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu.  Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.

Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka  Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi,  Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.
Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.

17 Jan 2013(Khamis)
Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan.  Ultrasound pula  diambil.  Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.

Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa. “Akak, jgn bimbang, kita orang  Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” . Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar  ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.

Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkat. Saya tanya , nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :” Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.” Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,” Angguk.Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk.Dalam termengah2 dia berkata”mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan” “ Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan  nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan  menaikkan tekanan darah.

Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak  katil Hajar ke ICU okid.

Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.

18 Jan 2013Jumaat)
Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.
Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja  lagi 99% .Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.

19 Jan 2013 (sabtu)
Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran  pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.

Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.

Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.

Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.

Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir

20 Jan2013 (Ahad)
Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang,( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap  tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya


SITI HAJAR 
                                                                                                                
Engkau bermula dengan sengsara
Dalam mencari bahagia
Terasa bagai bayang bayang
Gelap walau di suluh cahaya
Pepasir pantai pun berubah
Pabila HAKIKAT melanda
Ketenangan yang kau cari
Terpancar di lorong sufi
Kelunakan tangisan kasihmu
Dalam simpuhan ketaatan
Bagi mengharapkan keredhaan
Darimu TUHAN pencipta Alam
Sungguh agung pengabdianmu
Kau berjaya menjadi iktibar
Ayuh bersama kita susuri
Perjalanan kekasih Allah 

Saturday, January 19, 2013

ini soal hati & perasaan insan..




Soal hati dan perasaan..tiada siapa bisa merungkai..melainkan Dia yg Esa...kini sedang jiwa ku melelapkan mata..diri ku tenang dibuai lagu...fikiran mula menganyam mimpi...mimpi dimana aku terbang...menggapai sebuah kotak hitam...walau pun ia hanya kotak hitam..tapi ia cukup bermakna...bibirku tersenyum lebar...mengira ia tiada penghujung...bagai lautan yang terbentang luas...tapi jiwa ini tetap ingin tahu...ada apa dengan kotak hitam...mengapa bibir begitu melakar senyuman...adakah hitam itu rahsia yang mana ia rahsia hati..atau hitam itu putih yang mana ia menyinari setiap sudut kegelapan...lalu fikiran ini terus menganyam cerita itu dan terus menyelinap masuk pada hati yang suci...lalu hati merasa lantas ia berkata...tiada yang istimewa pada kotak hitam itu...melainkan jiwa itu merasakan ia amat istimewa...seburuk mana luarannya...didalamnya kita bisa melakarnya sendiri...agar muram bertukar menjadi riang....

Begitulah kebahagiaan ia tak bisa dirasa dan dilihat dengan mata kasar...kerna hanya fikiran yang dapat berfikir..dan hati yang dapat merasa...andai kita mahukan kebahagiaan itu milik kita..cubalah genggam dan rasailah dengan hati yang tulus dan suci...insya'Allah.. Allah maha mendengar... dan kadang-kadang kita selalu tak menyedarinya yang kebahagiaan itu ada di depan mata...kerna kita tutup pintu kebahagiaan seperti kotak hitam yang tiada isi...tapi siapakah kita yang ingin menutup pintu hati..sedangkan DIA yang menjadikan hati..dan DIA yang mewujudkan perasaan itu...berbaliklah pada-NYA .. Insyaa'ALLAH..kebahagiaan itu akan hadir dengan sendirinya..

Friday, January 18, 2013

berakhirnya sem 3

 
 
 
 Alhamdulillah...sekarang mirul ada kat rumah..selepas 12 jam perjalanan dari Sintok ke Paka..ala macam sebelum2 nie..memang ambil masa 12 jam punyer untuk sampai ke rumah..keluar dari pintu pagar uum jam 10 malam..sampai sini dalam 10.30 pagi camtu la..xpe la..dah biasa..kali ni bas xde problem pape..mujur la kan..hehe..

tiap kali balik cuti,mesti sikit je lelaki dalam bas..biasenye ade la dalam 3-4 orang gitu r..pelik jugak..ke mana lelaki2 laen dalam uum ni? dorang x balik ke? maybe ambik bas luar kot..tp ok jugak..kami dikelilingi oleh bidadari2..wah3..hahaha..tapi kan,bila sikit je lelaki dalam bas tu,mirul ade peluang la nak kenal2 ngn dorang..mirul x sombong..mirul mesra alam..haha..tegur jelah..dah dye duk tepi kita kn..ok jugak..boleh buat teman berborak..hehe..tapi mirul malas nk kenalkan kawan2 yang baru mirul kenal tu..dorang cakap jangan mention nama dorang dalam blog..wakaka..

jadi bila kenal2 tu,kami pun borak r ape2 yang terlintas..dalam bas kurang borak sebab ganggu orang laen..bila bas berhenti rehat kat kedai2..kiteorang turun r borak2 kat luar..so ape yang kami borak?? mesti la pasal isu yang tengah hot sekarang nie..isu Listen..ok u all just listen okey..huahuahua..

isu Listen ni memang HOT..lagi hot dari hot_fm..sampaikan matluthfi pun dah buat parody pasal video Listen nie..mirul malas nak citer satu2 pasal isu nie..sebab mesti ramai yang dah tahu pasal ni..sebab ape mirul kata isu ni hot?sebab isu ni dah tersebar di kalangan mahasiswa & warga siber seluruh negara..bahkan di seluruh dunia..cepat aje kan benda ni tersebar..bila dah masuk youtube,semua orang boleh tengok..pasal isu ni nanti lah mirul citer dalam entry laen..

lepas driver dah kenyang makan2 dengan geng2 driver dye,prjalanan pn dteruskan..pagi tu,bas berhenti kat depan astaka kat kuala terengganu.turun breakfast kat kedai situ.turun je dari bas..dapat rasa angin kuat..memang kuat dari biase..macam nak ribut gitu..tapi best jugak..dah lama x rasa angin pantai timur..then mirul pun hirup udara dalam2..feel the nature..alangkah bahagia berada di negeri sendiri..angin kuat tapi x hujan..kedai tu ade jual nasi dagang..mabeles..dah la lama x jumpa nasi dagang..kat area utara susah nak dapat..lau ada pn rasa x macam yang ganu punyer..ye,kena demand sikit..hehe..tapi kan,time bayar tu,kena rm7..terkejut jugak..makan nasi dagang tambah daging(gulai danging) sikit tambah air teh susu..rasa macam mahal..so x hairan la kenapa orang cakap makanan terengganu mahal2..xpe la..asalkan dapat makan nasi dagang..hehe..

lepas tu terus gerak..dalam tu yang tinggal cuma budak dungun paka n kemaman jek..dalam 20 orang..ha bila dah sikit,ibarat bas ni kami yang punye..haha..
sampai la kat paka..mirul n kawan turun..3 orang lagi kawan mirul tu sama sekolah dulu..tapi semua pompuan..x adil kan?mane lelaki??haha..then mirul tunggu ayah datang ambek..sampai je ayah,masuk beg dalam bonet,mirul cakap.."ok abah let me drive..abah duk relax2 je ye.."semester dah berakhir..kena tukar tanggungjawab dari seorang student kepada tanggungjawab seorang anak..selagi mirul ada dekat mak ngan abah,ape yang mirul boleh buat,abah ngan mak jangan buat..biar along yang buat..hehe..dah sampai sini je..dah selamat tiba di rumah..haha..

pengalaman sem 3?erm mirul da lupa r..buat2 lupa..hehe..nak citer pasal exam final mirul nie..erm rasa macam sem nie lah yang paling teruk..rasanya silap mirul jugak..tapi rasanya mirul da buat ape yang patut dbuat..da study elok2..tapi time jawab exam,ade yang xley jawab..ade satu paper tu,bukan sikit yang xleh jawab tapi banyak giler kot..erm lepas je exam tu memang rasa down giler..dalam hati pikir memang repeat r paper nie..xtaw lah kat mana kurangnye,kat mana silapnya..tapi balik dari exam tu,balik dengan kaknor..seorang kakak yang x dianggap kakak..seorang makcik yang x dianggap makcik..hehehe..mak sepupu mirul..dye la yang bagi kata2 semangat..kebetulan dye tu tengah buat master kaunseling..yeah lepas tu feel better lah sikit..tapi dalam hati ni still ade rasa risau..xpe lah..lupakan je lah..benda dah lepas..arghhh!ape aku citer ni??????????
 
(photoshop everywhere)
 pada hari2 terakhir sem 3..lepas nie naek sem 4 lak..semoga lebih baek dari sem sebelum2 ni..




Tuesday, January 1, 2013

pangkor kami datang!

 
 
Pangkor kami datang! ye ye ye..kali ni mirul nak citer pasal perjalanan kelab silat mirul nie.. skrg nie ade someone yang terlebih semangat dlm kelab tgh usahakan paperwork untuk program family day kami untuk semester depan..[offtopic] sekarang nie mirul tengah final exam..td exam susah la..arghh! pikir2 balik,stress laa..ermm arghh syuh syuhh exam tadi.pegi2..habis mood aq..huahaha..kali nie cadang buat kat pulau pangkor..perghh dengar macam best..haha..dye(pengarah prgram) pun cari lah sape2 yang nak jadi ajk2 untuk prgram nie..so mirul yang rajin nie(hehe) pn join la jadi antara ajk2 prgram nie..macam semester2 lepas..setiap 2 sem akan diadakan family day..tujuan? xkan xtaw kn? nak eratkan mane yg x erat..nak ketatkan mane yg longgar..hehe..tapi xtaw la jadi ke x..sebab program ni buat kat luar..jauh lak tu dr uum..of coz bnyk benda kena setel.biasenye buat dlm uum je..tp kali ni mahukan kelainan.wuu..harap2 jadi..sebab mirul pun x penah lagi pegi pangkor..orang cakap best.. x sabor nak snorkeling kat sana..hehe..erm tp ekceli mirul nk tunjuk design baju yg mirul buat nie je..untuk prgram nie..prgram xtaw jadi ke x tp bju dah awal2 siap design..haha.. saje2..bosan2 study bukak adobe photoshop then siap..eh cpt je siap mcm pro lah pulak..wakaka!

ni dia contoh baju..masih di peringkat awal..baju xde colour lagi..cume design je..x konpem lagi..kena bncang ngn ajk2 laen baru leh konfem..hurmm..rasa2 okey x?
[click pada gambar untuk zoom-in]
 
 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...