Thursday, July 26, 2012

our gathering julai 2012



Alhamdulillah..mcm biase n mcm la x biase,pabila cuti semester,kalau x brkumpul rmai2,mmg x sah la kn..biase la bile zmn muda remaja ni..smpaikn mk miro pn hairan knapa la kita org nie ske sngt brkumpul n buat plan pegi mane2..hehe..so pada 18 julai yg lalu,miro n the old school geng da brpakat n telah pn mkn angin kt air terjun chemerong..alahai miro nie,asyik2 chemerong je..sblum nie pn ade post psl chemerong jgk..huhu..erm..nk buat cmner,chemerong tu best..xyah pegi jauh2..hehe..mmg mmberi stu kepuasan bila pegi tmpat tu..tp yg bestnye,kali nie lg ramai kwn2 yg join..x macam sbelum nie..bile ramai2 mkin syok le..yg da x rapat jadi rapat..yela,sumenye da bawak haluan masing2..so bila brkumpul cmnie la dpt eratkan balik yg mane yg x erat tu..hehe.yg pnting semua orang sporting2..langsung x kekok..memang la name dah satu geng..satu geng pn,ianya kombinasi dr bberapa buah klas masa kite orang form 5 dulu..tp majoritu bdk2 klas miro dulu r..huk3..hurm da tatau nak citer ape,citer pn xde yg bce..haha..pepe pn,untuk tatapan miro sndiri d masa akn datang,event nie adelah yg pling best stakat nie..tengs kpd yg join :)

#This diaries ends here#


Friday, July 13, 2012

jom masuk u-adik masuk u!



Jom masuk u!hehe..erm,semalam,kputusan upu  baru kuar kn? erm,miro ade sorang adik pmpuan yg tgh tggu nk smbung degree..Alhamdulillah,dpt tawaran ke unversiti..sape adik miro nie?nie dye,name dye amirah..rsenye da citer sal dye sbelum nie..hehe..slepas 2 tahun duk kt matrikulasi melaka,skang dye dpt tawaran bljr kt UTHM plak..syukur ke hadrat ilahi..molek sngt kn..abg dpt utara,adik dpt selatan,kembar dye lak stay kt timur..mybe pasnie adik miro sorang lg,adawiyah dpt kt barat plak..haha..ok jgk adik dpt smbung kt sana..bleh la nk pegi round2 johor..klau x,x merasa la nk pegi negeri org..hehe..n mjur la miro msuk lmbt ckit smester baru..bleh la miro ekut skali hntr dye..bleh tkr2 ngn ayh drive keta..n klau ade mase,bleh r nk singgah umh kwn yg duk jhor nie..tu pn klau dkt yg tmpt yg dituju..
last words,moga adik miro yg sorang nie success di tmpat baru ^_^


Tuesday, July 10, 2012

mael lambong di pawagam



helo helo helo..again n again miro akan update citer baru miro..skang jam 1 pagi 11 julai 2012..
ape citernye?citernye,miro baru je pegi pawagam..hari tu,tengok citer the amazing spiderman,
kali nie plak,pegi tengok citer mael Lambong..terlambung miro dlm pawagam..haha..
erm komen miro untuk citer nie?erm boleh la..okey la..terbaek la jgk ^^
tp,time tngok citer nie,ckit je org dlm pwagam..mybe sbb cier nie da lame kuar..jd da kurang org nk tgk cite nie..
berape kerat je org td..dlm pawagam tu juz riuh ngn gelak ketawa miro n krew2 vennsasil je..
klau ramai,leh gk ketawa rmai2..so,x brape nk feel tadi..biase la kan..huhu..

lepas habis tgk wayang,miro pegi mkn2 dulu pastu p maen bowling plak..da lame x pgg bola bowling..
first baling tu,mmg ke laut la jwbnye..haha...
kat tmpat bowling td sikit jgk org nye..so ape lg,kami la yg mmeriahkn tmpt tu..haha..

seronok2 jgk,tp perkara wajib xkn lupa..mesra mall nie bgus,sdia tmpat solat yg sgt2 selesa untuk 
pngunjung2 nye..sejuk molek duk dlm surau dye..
.............................................................................................
otw nak balik,ops,xkn lupa big apple yg adik pesan..hihi..
erm,kiteorang singgah dulu kt kedai roti tempayan..
femes jgk la kedai nie..
biasa je kedai nie tp siap ade wi-fi..pergghh..
taraf mcD tu.hehe..
singgah situ,minum2 je..da kenyng kot mkn hotplate kt mesra mall..
duk citu borak2 dlu..yela,kwn2 yg kuar nie pn,da lame x jumpe..huhu
lewat jgk smpai umah..biase la org bujang kan..hehe

#the diary ends here#
-PEACE-


Monday, July 9, 2012

luahan di kala hening pagi :D



Setiap hari miro tido lewat n memang suka tido lewat..smbil dtemani lagu2 baru masa kini..smbil2 mcj ngn si dia smpai dye tertido..hik3..msa tido kat u same je ngn masa tido kt umah..xde beza..biasenye,masa nie (2 pagi ) mmg x tido lg klau duk kat u..tp skang nie pn,duk kt umah ,same je..bile duk kat umah,mlm2 biasenye kuar lepak umah kawan..n kdang2 pegi maen futsal..mcm mlm td..pegi men futsal smpai sakit kakiku..da lame sangat x maen futsal,cmnie r jadinye..balik umah dlm kol 11 lebih,pas mandi trus melopong dpn laptop..HEHE..first mesti bukak pesbuk,then bukak blog..skang da tlong buat blog org..ade kakak kwn tu,mntak buatkan blog untuk dia..dye nk promot barangan kcantikan..so miro ade la tolong2 buat wlaupun x brape pndai sngat ngn blog2 nie..biase2 aje..sbb tu la skang nie da rajin sikit update blog miro..

cuti kali nie macam biase..penuh ngn kebosanan..nie miro tekan2 keybod nie pun otak tgh bosan yg amat..cuace pn x brape nk ok...sjk 2 3 hari nie cam slalu hujan je..lagi r susah nk jalankan plan ngn kawan2..duk kat umah je la..bgun mkn ehem2 tido..haha..peluang terbaik untk bina badan...haha

erm nk tido tp x rse ngntuk lagi..tu la,mndi lg lwt2 mlm,kn da sgr mateku..
esok,n tiap2 pagi miro pegi hantar adik ke skolah..dpt la jgk merasai suasana dulu2,suasana msuk skolah pagi2..
rindu jgk masa2 lalu..yela,sape yg x rindu zaman skolah dye dlu..
masa yg paling best dlm hidup kita..masa kita tgh ramai kawan yg sebaya,ramai kawan yg sekepala,
bnyk perkara kita buat same2..blajar same2,rehat kantin same2,kena denda same2..huhu
jadi beruntunglah pada mereka yg msih bersekolah..hehe

mujur la cuti sem unversiti nie x same ngn cuti skolah..mse cuti nie bleh jgk pegi skolah,jumpe ckgu2 lame 
yg da didik kita jd insan berguna..cikgu2 plak,mmg xkn lupa kat kita..kan :)

p/s : tercerita pasal skolah plak..lari dari tajuk dah nie..klau krangan b.m konfem cikgu da pangkah besar2..HAHA


Sunday, July 8, 2012

Rahsia diwajibkan solat






SOLAT adalah satu perintah yang diwajibkan ke atas orang Islam setiap hari. Umat Islam dituntut melakukan ibadat itu menurut sebagaimana diperintahkan Rasulullah s.a.w, dari takbir, bacaan, perbuatan hingga ke akhir salamnya dengan penuh takwa.Orang yang mendirikan solat adalah orang yang beriman. Orang yang beriman mesti mendirikan solat. "Katakanlah kepada hamba-Ku yang beriman, hendaklah mereka itu mendirikan solat." (Ibrahim:31)
 
Dalam al-Quran, dilaporkan ada lebih 25 tempat ayat "aqama" yang merujuk kepada makna perintah mendirikan solat dan lebih 70 kali perkataan "as-solah" atau solat diulang dan disebut dalam al-Quran.
 
Antaranya, firman yang bermaksud: "Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan solat, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring.
 
"Kemudian apabila kamu telah berasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah solat itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya solat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya." (an-Nisa':103)
 
Setiap individu Muslim dan Muslimah mesti mengerjakan solat. Malah, bagi ketua keluarga seharusnya memerintahkan ahli keluarganya melakukan solat. Ibu bapa pula wajib mengajar dan membimbing anak melakukan ibadat itu, seawal usia tujuh tahun.
 
Ibadat solat adalah suatu perintah daripada Tuhan kepada hamba-Nya. Banyak kelebihan, keberkatan dan rahsia yang terkandung di dalam solat, malah mengiringi mereka yang mengerjakannya.
 
1. Solat akan menjadikan seseorang sentiasa mengingati Allah dan menghampiri diri dengan-Nya, sekali gus menjadikan kehidupan seseorang itu sentiasa berhubungan dengan Tuhannya.
 
"Sesungguhnya Akulah Allah, tiada Tuhan melainkan aku, oleh itu, sembahlah akan daku, dan dirikanlah solat untuk mengingati daku." (Toha:14)
 
2. Solat adalah tanda kesyukuran. Muslim atau Muslimah yang mengerjakan solat adalah mereka yang tahu bersyukur sebenarnya. Mereka bersyukur atas segala nikmat dan rahmat tidak terhingga yang Allah kurniakan dengan melakukan ibadat kepada-Nya.
 
3. Ibadat solat menghapuskan dosa. Manusia tidak terlepas daripada melakukan dosa dan solat lima kali sehari dapat menghapuskan dosa yang dilakukan. Sebagaimana satu hadis bermaksud:
 
"Dari Abi Hurairah r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Solat lima waktu dan solat Jumaat hingga Jumaat berikutnya adalah penebus dosa antara jarak waktu solat-solat itu, selama dijauhinya dosa-dosa besar." (Hadis riwayat Muslim)
 
4. Solat juga dapat mencegah perbuatan keji dan mungkar. Ibadat solat yang dikerjakan dengan khusyuk dan menepati segala rukunnya boleh mencegah si pelakunya dari melakukan maksiat dan kemungkaran.
 
"Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar, dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya), dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan." (al-Ankabut:45)
 
5. Solat dapat memberi keberkatan, kejayaan dan kebahagiaan hidup. Kita boleh lihat kehidupan orang yang memelihara solat dan orang yang tidak mengerjakan solat, jauh berbeza bukan!
 
"Sesungguhnya berbahagia/berjayalah orang-orang beriman. (Iaitu) mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya." (al-Mukminun: 1-2)
 
6. Solat dapat mententeramkan jiwa. Orang yang melakukan solat secara sempurna dan penuh khusyuk, jiwanya aman damai, malah dapat mengawal segala tekanan sekali gus menjadikan kehidupannya lebih ceria.
 
Seorang yang taat mengerjakan solat sepanjang hidup, lagi mengerti betapa besar kepentingan solat itu kepadanya serta memahami kelebihan dan rahsia bacaannya, sudah tentu akan tenang jiwanya.
 
"Sesungguhnya manusia itu dijadikan (bersifat) loba mengeluh apabila kesusahan menimpa dia dan kikir apabila keuntungan mengenai dia, kecuali orang-orang yang solat, yang berkekalan atas solat mereka." (al-Ma'arij:19-23)
 
Rasulullah s.a.w ketika berhadapan masalah akan memperbanyakkan solat kerana solat bagi baginda adalah amalan penyejuk hati.
 
Kelebihan ini sekurang-kurangnya akan menyuntik diri kita umat Islam untuk lebih tekun mengerjakan solat, malah mereka yang selama ini tidak mengenali ibadat itu tertarik untuk turut sama melakukannya.

Wednesday, July 4, 2012

terbaru-4 julai 2012





hai korang2 sume..lame sudah miro x bikin entry baru..kan..hari ni, 4 julai 2012, miro ada kat umah..skarang nie tgh cuti semester..cuti dalam 2 bln kot..ntah,x pandai nk kira..hehe..nie tgh tggu bulan mulia yakni bulan ramadhan al-mubarak..hurm,xtaw la kenapa miro bleh tergerak hati nk update blog miro nie..ingat2 malas gak nk menaip2 nie..maybe sebab terlampau bosan duk kt umah nie kot..huahuahua..erm,alhamdulillah,suda 2 sem miro d unversiti..mcm biasa,bnyk suka duka,pahit manis kelat tawar yg dirasai spanjang smester lps..yg psti,sem 2 lbih baek dr sem 1.. tp klau nk citer sume prkare mse sem 2 nie,mmg bnyk la..tmbh2 lg dah ingat2 lupa dh nie..6t dlm entry laen la miro try cite satu2..huhu..

gmbar kat atas tu gmbar masa miro kat sawah tepi highway jitra..masa tu otw ke kuala perlis..kuar ngn kwn2 untuk release tension time final exam..haha..masa tu tgh final exam,tp sbb gap satu2 exam yg sgt2 pnjg smpai 5 @ 6 hari satu exam,so miro pn ajk la kwn2 kuar..lalu kt cnie,tringin nk brgmbr,pastu trus la snap 2 3 keping..sbb da lame tringin nk brgmbr kt sawah padi tp x brkesempatan..huahuahua...rugi la kn,blajar kt negeri jelapang padi tp lgsung xde kenangan dkt sawah..PEACE!
KULIHAT HIJAU (ツ)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...