Sunday, July 24, 2011

Buatmu Pemuda...


Imam as-Syahid Hasan al-Banna ada berpesan:
"Ketika ada setiap kebangkitan ummat, pastilah pemuda menjadi tiangnya, di setiap sebalik pemikiran manusia, pastilah pemuda menjadi pengibarnya."

Begitu juga dengan ulamak terkenal, Syeikh Yusuf al-Qardhawi, beliau menegaskan:

Pemuda itu ibarat matahari ketika jam 12 tengah hari. Panasnya begitu terik, cahayanya begitu terang.

Wahai pemuda... Sedarkah perananmu kepada dunia? Tenaga yang kamu ada, mampu menggegarkan dunia. Tapi biarlah dengan gegaran Iman yang mampu menegakkan kembali kalimah Lailahailallah di muka bumi ini.

Bukannya gegaran yang mampu mematahkan Iman, atau mengundang bahagia para Syaitan laknatullah!

Ingatlah duhai pemuda pada kisah Ashabul Kahfi yang lari menyelamatkan Iman, lantas Allah tidurkan mereka dalam gua selama 309 tahun.

Ingatlah pada Nabi Ibrahim yang menggegarkan kerajaan Namrud, yang memecahkan berhala-berhala yang ada pada ketika itu, yang berfikir mengenai Tuhannya yang sebenar ketika usianya masih lagi kecil.

Ingatlah pada pemuda Ashabul Ukhdud yang meletakkan Allah di tempat yang utama, yang tidak kisah biar nyawanya menjadi gadaian, asal sahaja Islam tersebar luas.

Kisah Pemuda Islam

Sahabat mahu tahu bagaimana Islam menjadi gemilang suatu ketika dahulu?

Gemilangnya Islam adalah kerana wujudnya pemuda-pemuda hebat yang meletakkan Allah di tempat utama.

Menyelusuri sirah... Moga ada yang mengambil iktibar.

Zubair ~ Zubair, ketika usianya memasuki 15 tahun. Beliau telah menjadi seorang pendakwah yang diutus oleh Rasulullah S.A.W ke merata tempat. Beliau juga sering diajak berdiskusi bersama Rasulullah S.A.W.

Di sini terselit hikmah di mana Rasulullah S.A.W tidak membezakan yang tua atau yang muda. Bukan usia menjadi ukuran, tapi idea dan sejauh mana seseorang itu mampu memberi sumbangan untuk Islam adalah lebih utama.

Tolhah bin Ubaidillah ~ Ketika usianya 16 tahun, beliau sudah bergelar mujahid, pendakwah dan penyokong dana dalam kegiatan Rasulullah S.A.W.

Tolhah adalah seorang pemuda yang amat kaya raya. Jika sekarang, pemuda-pemuda zaman ini ada wang yang banyak pastinya mahu beli itu ini, atau mahu merasa hidup mewah..

Tidak bagi Tolhah bin Ubaidillah. Hartanya digunakan untuk Islam, fikirannya hanya memikirkan urusan dakwah.

Saad bin Abi Waqas ~ Ketika usianya 16 tahun, beliau telah menyertai peperangan Uhud dan syahid.

Sultan Muhammad al-Fateh ~ Ketika usianya 23 tahun, beliau telah berjaya menawan Kota Konstantinopal yang cuba ditawan oleh beberapa orang khulafa' namun menemui kegagalan.

Beliau tidak pernah meninggalkan qiamullail setelah usianya menginjak puluhan. Beliau adalah sebaik-baik pemimpin dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera.

Ibnu Abbas ~ Beliau adalah anak saudara salah seorang isteri Nabi iaitu Maimunah. Pada suatu hari, Ibnu Abbas teringin benar melihat peribadi Rasulullah S.A.W. Maka, beliau tidak tidur malam menanti Rasulullah bangun di sepertiga malamnya.

Beliau menunggu sahaja di hadapan pintu sehingga akhirnya Rasulullah S.A.W keluar dan Rasulullah amat terkejut melihat Ibnu Abbas sudah siap sediakan gayung untuk baginda berwudhu'.

Setiap gerak geri Baginda diperhatikan Ibnu Abbas, dan semenjak itulah Rasulullah S.A.W sering menyebut-nyebut nama Ibnu Abbas.

Apabila baginda wafat, Ibnu Abbas berasa amat sedih sehingga beliau menangis berhari-hari lamanya, namun akhirnya beliau dapat menerima hakikat bahawa waktu Rasulullah S.A.W sudah pun tiba.

Dengan penuh kecekalan, beliau terus menuntut ilmu daripada sahabat-sahabat Rasulullah S.A.W, dan ada suatu ketika, beliau mengetuk pintu salah seorang rumah sahabat, tetapi pintu tidak dibuka dan Ibnu Abbas lantas tertidur di luar rumah sahabat tersebut.

Keesokan paginya, sahabat terkejut melihat Ibnu Abbas dan berkata "Wahai Ibnu Abbas, kenapa kamu tidur di luar? kamukan anak saudara Rasulullah, kamu ketuk, gegarkan sahaja pintu ini pasti aku membukanya."

Di sini terlihat cantiknya peribadi Ibnu Abbas, jika tiada jawapan dari dalam rumah, dibiarkan sahaja, tidak diganggu, mungkin tuan rumah ada urusan lain.

Suatu hari, ada sahabat Rasulullah S.A.W bertanya kepada Ibnu Abbas "Apa gerangan yang membuat kau begitu pandai, banyak hafal hadis dan dihormati oleh para sahabat?" Sahabat yang dikasihi semua, mari kita hayati apa yang dibalas oleh Ibnu Abbas ;

Saya punya lidah yang suka bertanya, dan punya akal yang suka berfikir.

Subhanallah sahabat!

Marilah menjadi pemuda yang bertaqwa, dan gegarkan dunia dengan kalimah Allah!

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. [Al-'Araf : 26]

sumber : iluvislam

Thursday, July 14, 2011

kEranA saYa sAyanG aWak (dipetik dari facebOOk)

Dulu,seawal perkenalan kite..saya lah 0wg yg pertama awk cari,
Dulu,awk sntiasa ada wktu utk bersama dgn saya,
Walau awk sibuk sekali pun,masa awk akn ada utk saya,
Kejap pun mesti ada...
Dulu awk sllu call saya,msg saya,kalau saya xrply,
Awk mesti gelisah cari saya...
Dulu,masa kite gad0h,awk sllu pujuk saya..
Tak pernah berkasar dgn saya..
Lembutnye bahasa awk...
Dulu,awk sllu cakap..awk syg saya sngt2...
Sllu awk luahakn yg awk rindukan saya...
Dulu,awk buat segala2nye utk saya...
Sehinggakan saya jatuh hati pd awk..
Hinggakan kasih syg saya,hanya utk awk...
Demi sygnya saya pd awk,saya sanggup t0lak cinta 0wg len...
Saya nak awk je...xnak 0wg len dah...
Bile saya brcakap dgn awk,saya gunakn kejujuran&keikhlasan..
Saya xnk awk terluka..saya syg awk...
Saya mengadu seme masalah saya pd awk...
Sebab saya dah anggap awk sebahagian dr hidup saya...
Awk taw x..pntingnye awk utk saya..
Setiap masa saya akn jg hati&perasaan awk..
Saya xnk awk terasa pd saya...
Setiap kesalahan saya,saya akn perbetulkan...
Kini,setelah saya buat segala2nye utk awk..
Awk sia2kn saya...awk abaikn saya..
Abaikn perasaan saya...xhirau bile saya menangis krn awk..
KENAPA awk??
Awk taw x,saya xprnh mnduakan kasih syg&cinta saya pd awk..
Hanya awk je yg ada dlm hidup saya..
Saya dah xperlukan 0wg len...awk je yg saya perlukan...
Kasih sayang saya pd awk sllu memaafkan...
Cinta saya sllu mengampuni kesalahan awk...
Kasih sayang&cinta ini xakn prnah terhapus..
Malah sentiasa mengharapkan 1hr nanti awk akn sedar...
Awk dengarlah..fahamilah..sayang saya utk awk terlalu ikhlas

Monday, July 11, 2011

setahun sudah!

hari nie (12.7.2011),da genap setahun pmbdahan ltut aQ..
tahun lpas kne bedah..sbb ligament aQ koyak..

mule2 tu xtaw lak sakit aQ nie srius..
lame2 pahtu,sakit x smbuh2,so pegi jpe dktr,
dktr suh rjuk ke dktr pakar..
so ayh pn bwk la aQ pegi kuantan medical center(KMC)..
sapa ctu,jpe dktr dlu..phtu ye suh scan dlu..
x maen dh scan x-ray nie..sbb x-ray ley tgk tulang je..
dye pggil MRI(magnatic resonance imaging)...
ble msuk tu,dye suh bring ats ktil dye..ade msin bsr..
gerun rse..haha..
kn nk scan kt ltut kn,so dye pn blut dlu ngn ape bnde alat ntah..sjuk2 rse..
phtu,dktr2 yg care ltut aQ skni pegi msuk blik laen..tggl aQ sorg2
phtu ktil tu pn trangkat n msuk dlm msin besar tu..
lame jgk duk lam tu..dkt sejam jgk..
so nk bg aQ x bosan dktr tu psg lagu..lagu klasik2 lak tu..
luga dgr..haha..
nk trtido aQ dlm tu sbb dktr x bg aQ gerak2 bdan..huhu..
nie ad gmbr mesin MRI tu..cr lam intrnet je..


lps kne scan tu..aQ blik umh dlu..smggu lps tu kne dtg blik..
lps smggu,pegi kmc,trus msuk wad..
mlm prtame tu,dktr dtg,explain mslh ltut aQ nie..
debar jgk nk bedah nie..
esoknye,kol 12 tghari aQ kene usung msuk blik bedah..
mk ayh aQ teman sapa dpn pntu je..
ble msuk dlm tu,ade 3 dktr tggu aQ..siap ngn bju bedah n muke lak x npk dh..
sume pka topeng da..haha
mule2 aQ kne cucuk ubt bius @ ubt tido..aQ x psti
dktr tu cucuk kt blkg aQ..ats tulang blkg rsenye..
skit jgk kne ccuk tp thn aje la..
lps tu,aQ mule r rse kbs2 n ngntuk..
phtu,trus x sdr dri..
sedar2,dktr gerak aQ"bgun3 dik.."
ble bgun,trus bdn aQ jd trketar2..mse tu bdn xley rse..ksn ubt bius rsenye..
juz ingt dktr2 tu akat aQ . letak ats ktil yg ad roda tu,
n bwk aQ pegi msuk blik aQ..
mk ckp aQ kuar blik bdh kol 5..
bdn xley grk..mata aje r ley tgk sape2 keliling aQ..
sapa blik,trus aQ tdo sapa mlm..
mk n adik aQ je tmn aQ kt wad..ayh aQ blik KJ sbb krja..
mula2 tu aQ mntk mk blik umh jgk..
x prlu nk tmn2 aQ..besor dh kn..hehe
tp,mjur la mk aQ nk tmn aQ jgk..sbb bile sakit nie,mmg kite prlukn bntuan org..
nk g tnds pn mk aQ tlg pimpin mule2 tu..
nk pkai sluar pn seksa..kki xley akat trus..
jln pn kene pkai tgkat skti..haha
nie ad gmbr mse kt wad..gmbr curi oleh adik ku


cian mk aQ..teman aQ kt wad..
ley tdo kt bwh jea..sbb ktil ade satu je..mekasih ye mak..
tp,best jgk msuk KMC nie..aQ plih blik yg sorg psakit jea..
so privacy la ckit..x kongsi ngn psakit laen..
blik nie pn lgkp ngn aksesori dye..haha
ade blik air(so dkt la aQ nk pgi tnds),ade aircond lg,ade tv(astro lak tu)
mknn kt cnie pn sdp2..
skmo mknn aQ hbis licin..haha..

nie ad ckit gmbr2 aQ mse dlm wad..

(nie mk ayh aQ,aQ ambik gmbr curi aje..)


(nie bekas nie ade ais,ltk kt ltut aQ sbb nk bg drah ktor kuar cpt2)
best pkai bnde nie,nyaman je rse..haha


(nie ltut aQ pah kne bedah,bsr tol dktr tnda X sbb xmo bg slh bedah..haha)


mase nie aQ tgh exercise ltut..mule2 lps bdah,kaki aQ nie lgsg xley akat,
so dgn bntuan msin nie r aQ gerak2 kaki aQ..tiap2 ary guna msin nie..


ade lg gmbr nie


nie saje je nk tnjuk..haha..mjur la dktr cucuk bnde nie mse aQ tgh x sdr..
x la rse sakit mse msuk bnde nie dlm tgn tu..ngn bnde nie,
sng nurse ccuk ubt thn sakit mlm2 mse aQ nk tdo..
xyah r ccuk kt tgn aQ..ccuk dlm bnde tu jea..huhu


ade jgk aQ kne pegi kt blik fisiOterapi..
ade treatment ckit kt ctu..tiap2 ary r jgk kne pegi ctu..
nurse r yg tlg ato ..chumel2 plak nurse kt snie..haha..
aQ duk kt wad slame 1 mggu jea..
dlm 1 mggu tu,ade r jgk org dtg melawat..
kwn2 mk ayh aQ,kwn  aQ mr gk..kih3



,sbb dorang bljr kt kuantan,
so dkt r klu nk mlwt tu..
cme kwn2 kt KJ je x dtg..kn jauh..haha
1 mggu duk dlm wad..phtu blik umh..duk kt umh plak..
1 mggu duk kt umh..so 2 mggu x pegi sklh..
mggu ke 3 tu,dktr suh aQ brehat lg,suh cuti lg,tp aQ xmau
sbb byk hari dh tggl bljr..(bgusnye ^^)
aQ pn pegi la sklh..
ngn pkai tgkat skti aQ..
abis adik2 tgk..malu2..hahaha

dktr suh aQ rehat setahun,jgn maen,jgn lasak2..
tggu btol2 smbuh..
n dlm 2 @3 mggu,aQ pegi kmc lg,ad skmo tmu jnji ngn dktr,
dktr nk tgk prkmbngn ltut aQ..
n mse tmu jnji tu,aQ kne injection..
3 kali pegi 3 kali kene..cucuk cecair sndi dlm ltut aQ..
nk bg sndi2 ok..
jrum tu,pnjg la jgk sbb nk bg msuk dlm tgh2 ltut..
sakit tp wak x taw jea..hehe

tp aQ nie jnis degil..haha..
ble da x pkai tgkat skti,lasak jgk r jd nye..
so aQ rse kki aQ nie ok x ok jea..
pdn muke..

tp  skang ltut aQ nie da kire ok..
x r rse longgar2  n sakit je mcm dlu..
alhamdulillah..
syukran jazilan ya Allah..











Sunday, July 3, 2011

kasihan kat aku punyer kawan

dlu excident guna kreta..skang excident guna moto..
cian lak kwn aku sorang nie..
dlu sbb bawak laju..yg skrg pn mybe sbb bwak laju..
mmg rmai kwn da taw dye nie ske bwk laju2..x kire moto ke kreta ke..
skang trlantar kt wad hospital kemaman..
  mule2 tu msuk icu dlu
coz parah jgk..
luka kt mulut,tgn ptah,tlg pggul ptah..
ai berat jgk tu..
tp sume da okey n aku doakan dye cpt2 sembuh

*so dpt la kiteOrg pegi gambang waterpark lg..hehe

Saturday, July 2, 2011

Dari Abu Dzar ra., Rasulullah SAW bersabda : "Engkau tersenyum di depan saudaramu adalah sedekah" (Riwayat Bukhari dari Kitabul Adab)

Senyum itu sedekah? Begitu mudah untuk mendapat pahala sedekah tanpa mengeluarkan wang ringgit atau peluh ! Tapi, benarkah senyum itu mudah? Senyum adalah luahan batin. Ia merupakan ciri khas makhluk yang bernama manusia. Manusia mudah jatuh hati pada seseorang yang tersenyum. Senyum juga mampu menumbuhkan rasa gembira, menyebabkan hati menjadi damai. Senyum juga mampu mengusir duka.

Sebaliknya, tanpa senyum, orang akan menjauhkan diri dari kita. Manusia cenderung untuk tidak menyukai sikap sombong, angkuh, kasar dan bengis…dan semuanya wujud tanpa senyuman. Firman Allah SWT., "Maka disebabkan rahmat Allah lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu." (QS. Ali-Imran : 159).

Pengikat Hati. 

Senyum adalah sarana pengikat hati, pertautan jiwa. Ia mampu memberi kesan lebih daripada apa yang boleh dilahirkan oleh nilai kebendaan. Harta saja tidak mampu menjadi sarana pengikat hati. 

Ini terbukti apabila organisasi ekonomi yang bergelumang dengan kebendaan tidak mampu mewujukan ikatan hati. Kesatuan hati dan jiwa mesti diliputi dengan suasana ruh yang terpancar dari ruh Allah. Itulah cinta. Cinta yang mampu melahirkan senyuman dari dalam hati, yang mampu melapangkan dada. 

Cinta yang membebaskan sebarang perbezaan dan berasal dari Najran yang kasar. Tiba-tiba saja seorang Arab Badwi datang dan menarik serban Rasulullah secara kasar. Aku (Anas bin Malik) melihat bahu Rasulullah melecet akibat tarikan kasar orang Arab Badwi itu. Orang itu berkata, "Ya Muhammad, perintahkan agar aku memperolehi harta yang Allah berikan kepadamu." Rasul menoleh dan tersenyum kepadanya, lalu memerintahkan agar dia mendapat hadiah.

Beragam Senyum. 

Tidak semua senyum itu sejati. Ada senyum yang muncul mewakili perasaan (ibtisamah syu'uriyah), ada juga senyum dusta (ibtisamah ghaira haqiqiyah).

Senyum yang lahir dari perasaan adalah senyum sejati. Ia hadir saat seorang Muslim bertemu dengan saudaranya atau menyaksikan peristiwa yang mengundang senyum. Peribadi Rasulullah SAW sentiasa dihiasi dengan sifat ini. Abdullah bin Harits mengatakan, "Saya belum pernah melihat seorang pun yang paling banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW." (Riwayat Ahmad).

Bukhari juga telah meriwayatkan sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasul SAW tersenyum melihat para wanita yang lari lintang-pukang apabila mengetahui Umar bin Khattab ra akan datang. "Engkau lebih keras dan kasar berbanding Rasul SAW." Kata para wanita kepada Umar ra apabila ditanya Kenapa reaksi mereka sebegitu rupa.

Senyum ketika mendengar berita gembira juga termasuk dalam senyum sejati. Sebagaimana yang dilakukan oleh Abu Bakar ra apabila beliau dipilih oleh Rasul SAW untuk menemani baginda berhijrah ke Madinah. Ketika itu Abu Bakar ra tersenyum hingga menitiskan air mata kegembiraan.

Senyum juga boleh menguntum hasil daripada perasaan kecewa dan sedih. Sebagaimana yang berlaku apabila Rasulullah SAW tersenyum kepada Ka'ab bin Malik (salah seorang dari tiga orang yang tidak turut serta dalam perang Tabuk). Ka'ab mengatakan, "Ketika aku datang kepadanya. Aku memberi salam, dan baginda tersenyum…"

Senyum dusta pula adalah hasil rekayasa (budaya atau dalam perancangan melaksanakan sesuatu). Senyuman yang menghiasi diri sekadar memperolehi manfaat dari orang yang dihadiahkan senyuman. Seperti senyuman seorang jejaka untuk memikat, senyuman para jurujual untuk menarik para pelanggan atau senyuman para peniaga untuk menjaga hati pembeli.

Senyum itu mudah? Senyuman yang tulus itu sukar. Senyuman yang dusta juga bukan suatu yang mudah. Oleh itu senyum yang menjadi sedekah juga bukan semudah yang kita bayangkan. Sesungguhnya, "Senyum itu akan terasa berat dilakukan bagi jiwa yang belum dibiasakan dengan kebaikan…." (Muhammad Qutb)

(::^________^::)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...